April 1, 2012

Bakewell

Igår lördag så åkte jag, frugan och hennes 2 kompisar till ett ställe som heter Bakewell.
Bakewell är en liten by inne i Peak district området, den är väldigt populär bland vandrare  dels för att därifrån så startar det många leder och för att det finns ca 8 friluftsbutiker med kända märken rätt billigt.
Men det är ju inte bara vandrare och fiskare som finner sitt där, det finns rätt mycket små mysiga butiker med kläder, skor, och även pubar, fikaställen, restauranger.
I bakewell görs ju oxå en pudding som just kallas Bakewell pudding, den smakar ungefär som mazarin och innehåller om jag minns rätt jordgubbssylt. Gott är det i alla fall.
Fisket i Bakewell är riktigt fint, här rinner river Wye som är känd för sitt fina örings och regnbågsfiske.
Regnbågarna till och med förökar sig i det här vattnet och det tillhör ju inte till vanligheterna så ofta annars.
Medans vi gick där efter älven så kollade jag efter fiskar i det klara vattnet och det var ju inte så svårt att se dom, det var massor av dom.
Vikterna låg mellan 500g-4kg. då vart man sugen på fiske.
Sen så såg vi en skylt, där dom sa att dom visar upp rovfåglar och så klart att jag måste se dom.
Man fick betala 2 pund för att ta kort medans dom satt ner på pinnar, men jag ville hålla i en så det kostade 5 pund, det var det värt :) .
Det var nästan alla Engelska ugglor på plats, och sen hade han en falk och lite andra europeiska ugglor.
Den ugglan jag höll i var Nån sorts Ural uggla, den var rätt stor men lätt kanske 800g.
Pudding affärn

Bakewell centrum rondellen

River wye med kanadagäss

River wye

Vad glor du på ;)

Och här dom fina fiskarna

Fågelskötaren,ugglan och jag

Fin Uggla

Lite läskigt var det, man vet ju inte om den kan bara bita en.

No comments:

Post a Comment